Workshop 'Nieuwkomers, NT2 en traumasensitief lesgeven' voor minor- en masterstudenten docentenopleiding RUG

21 oktober 2024

Woensdag 16 oktober j.l. volgeden studenten van de minor- en masterdocentenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen een workshop over onderwijs aan nieuwkomersleerlingen. De workshop was gericht op wat de anderstalige leerling meebrengt vanuit het thuisland, op taalgericht lesgeven en op traumasensitiviteit in onderwijs aan deze doelgroep.

Bij binnenkomst werden de studenten in 3 voor hen vreemde talen (Turks, Tigrinya en Balochi) welkom geheten door leerlingen van de ISK Groningen. Zo konden zij ervaren hoe het voelt als je alleen in een vreemde taal te woord wordt gestaan en men jouw eigen taal niet spreekt. Niet alle studenten begrepen dan ook wat ze moesten doen (gaan zitten, jas uitdoen en de telefoon op tafel leggen).

De workshop startte met een presentatie over wie die nieuwkomersleerlingen zijn: gezinsherenigers, kinderen van ouders die in Nederland komen werken of studeren, kinderen van een ouder die in Nederland een nieuwe partner heeft gevonden, vluchtelingen, AMV-ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) en welke ‘bagage’ zij met zich meebrengen: meertalig, geschoold/ongeschoold, ontworteld, soms getraumatiseerd etc.

Vervolgens werd de Nieuwkomer gekoppeld aan het onderwijs en werden de verschillen tussen onderwijs in de thuislanden en in Nederland besproken: directief vs. interactief onderwijs, de verschillen in onderwijssystemen, collectieve vs. individualistische samenlevingen en gevolgen voor het onderwijs, presenteren en leren leren waren onderwerpen van gesprek.

Daarna stond een korte uiteenzetting van Nederlands als tweede Taal (NT2) en taalgericht lesgeven op het programma. Welke factoren zijn van invloed op de tweedetaalverwerving? In hoeverre is de eerste taal van invloed op de tweede taal? Duidelijk werd dat een grote woordenschat alle deelvaardigheden van het Nederlands ondersteunt: zonder woorden kun je immers niet of moeizaam luisteren, lezen, spreken en schrijven. Studenten konden zelf ervaren hoe moeilijk het is om een instructie te begrijpen als je de taal waarin die wordt gegeven niet goed beheerst. Ook het begrijpen van een rekenopdracht in een schoolboek is moeilijk uit te voeren als je niet precies weet wat ieder woord betekent. Zo zagen zij dat de nieuwkomersleerling op school voor een flinke uitdaging staat.

Omdat sommige nieuwkomersleerlingen Nederland met een trauma binnenkomen en zij daardoor moeilijk tot leren komen, werd tijdens de workshop ook aandacht besteed aan traumasensitief lesgeven. Onderwerpen als ‘Wat is een trauma’, ‘Wat zijn de mogelijke oorzaken van een trauma’, ‘Hoe je een trauma bij een leerling in je les herkent’ en ‘Wat je kunt doen om een getraumatiseerde leerling in de les te helpen’ passeerden de revue.

Na de presentaties werden de meegekomen leerlingen van de ISK geinterviewd over hun ervaringen m.b.t. hun komst naar Nederland, over hun start op een Nederlandse school, over hun taalontwikkeling enzovoort. Ook de studenten konden de leerlingen vragen stellen.

De workshop werd afgesloten met een TPR-oefening (Total Physical Response) gegeven door de Eritrese leerling in haar moedertaal Tigrinya. Studenten leerden een paar woorden en zinnen in deze taal door na te doen en na te zeggen.

Al met al een gevarieerde en leerzame workshop, waar de RUG-studenten, de ISK-leerlingen en het ECAG met een heel positief gevoel op terugkijken!