Voorlichtingsbijeenkomst ‘NT2-leerlingen en nieuwkomers op het Heyerdahlcollege'
Op 11 september j.l. vond een ECAG-voorlichtingsbijeenkomst plaats voor medewerkers van het Heyerdahlcollege, school voor praktijkonderwijs. Centraal stond de anderstalige leerling met zijn specifieke (taal)behoeften.
Het Heyerdahlcollege heeft al een aantal jaren ervaring met anderstalige leerlingen en zij worden hierin ondersteund door een NT2-expert van het ECAG. Daarnaast hebben zij een zgn. ‘ankerfiguur’ binnen hun school, die samen met de vervolgschoolcoach de anderstalige leerlingen extra (taal)ondersteunt en begeleidt. Naast die extra taalondersteuning is het belangrijk dat reguliere docenten hun vak doceren met extra aandacht voor de taal. Omdat niet alle docenten vaardig zijn op het gebied van taalgericht (vak)onderwijs en omdat er steeds meer anderstalige leerlingen op de school komen, ontstond de behoefte aan informatie en handvatten.
Deelnemers haalden informatie over wat een NT2-leerling kenmerkt, welke verschillen er soms zijn tussen onderwijs in het thuisland t.o.v. het Nederlands onderwijs, over de invloed van de moedertaal op de tweede taal, over factoren die de verwerving van een tweede taal beïnvloeden, over woordenschat(onderwijs). Ook werden aandachtspunten gegeven voor het onderwijs aan NT2-leerlingen, er werden tips voor lessen en praktijkvoorbeelden gegeven. Tot slot kwam de ouderbetrokkenheid aan bod.
Docenten kregen na afloop handige brochures mee naar huis, zoals, ‘O jee, een NT2-leerling in het Pro’ van ITTA/LOWAN en ‘Maatwerk voor nieuwkomers’ van de VO-Raad. Ook de brochure ‘OKAN/ISK en daarna’ met aanbevelingen voor de doorstroom van nieuwkomersleerlingen naar het vervolgonderwijs werd uitgedeeld.